Sommardagar…..

Livet går sin gilla gång, semester och ledighet…det är grejer det.
Solen skiner och det är varmt och gott.
I tisdags var vi i Göteborg, först besökte vi Maritimamuseet. Vi gick runt på båtarna och klättrade upp och ner.

Vi var både högt och lågt, fast i år gick jag aldrig ner i Ubåten, det lilla hålet med den branta stegen lockade inte min stela, stora kropp något nämnvärt…men jag har varit där nere ett par gånger, och det är faktiskt en häftig upplevelse. Allra helst då man som jag gillar gamla filmer som utspelar sig på gamla ubåtar djupt ner under vattnet med alla ljud och de trånga utrymmena.
En liten förklaring kanske krävs. Jag gillar filmerna, jag skulle inte vilja befinna mig i en ubåt ute till havs under krigsförhållanden, inte annars heller kanske…..

Den här bilden knäppte tydligen kamran när jag klättrade ner för en stege i båten, det är min tunika som fladdrar ut i vinden

Det var intressant med de stora båtarna, men vi kunde se en viss rädsla hos Lillkillen att båtarna skulle åka iväg och vi beslöt oss för att en tur med Paddan var nog inte att tänka på.
Dessutom var inte Lillkillen på sitt bästa humör, var det inte för varmt, så var det för kallt, det var för långt att åka, han var för trött i benen, han hade i stort sett inte lust med något, och det hade naturligtvis med onsdagens besök hos pappa att göra…..
Vi avslutade dagen med ett besök i Feskekörka , först köpte vi varsin jättemumsig sallad till oss vuxna, med kräftstjärtar och stora fina räkor, ost, melon, champinjoner, grönsaker och romsås (suck så gott det är) Lillkillen fick en fich and chips som han var helnöjd med ,men det var nog nästan det enda som var bra  under dagen.

När vi ätit upp det goda, gick vi tillbaka in och handlade med oss lite godsaker hem till kvällen.

På det hela var det en jätte bra dag och grabbens tråkiga humör visste vi ju egentligen orsaken till. Det fortsatte hela kvällen och natten också kan jag nog säga, han sov oroligt och var uppe och klädd redan innan jag gick upp klockan sju på morgonen. Så nog var han spänd alltid.

Vi skulle alltså åka och hälsa på hans pappa, vi startade kvart över nio hemifrån och var där lagom till halv tolv då vi hade bokat besöket. Besökstiden sträckte sig fram till klockan fyra och vi kunde avbryta när vi själva ville. Det var lite svårt med tiden, för vi fick inte ha några klockor på oss in på besöket och inte fanns det någon klocka i besöksrummet. Men när vi tillkallade vakten och skulle avbryta, så var klockan några minuter i fyra, så vi hade kanske lite koll på tiden iallafall.

Besöket gick jätte bra, men lite obehagligt kändes det allt med alla låsta dörrar och visitering och allt som hörde till….Men det var en glad och nöjd pappa  vi vinkade hej då till och Lillkillen följde glatt med oss utan tårar eller uppslitande scener. Men på hemvägen somnade han helt utmattad i bilen, det har aldrig hänt förut.
Jag hade tänk ta ett kort utanför murarna, men det kändes inte helt okay så jag lät bli….

Idag är vi hundvakter och har tvättstugan, men i morgon ger vi oss av igen, då blir det Astrid Lindgrens Värld som får ett besök av oss.
Tur att vi har Åsa som kan vara här och ta hand om Zikoria så att vi kan fara iväg när vi vill och har lust.

Avslutar med ett citat av Goethe : Ju mer jag tänker på saken, dess tydligare tycks det mig att livet är till helt enkelt för att levas.

Så nu ska jag ut i tvättstugan och riktigt känna att jag lever, och har det fantastiskt bra.
Hoppas ni har det samma och att ni är rädda om er själva och varandra.
Kramar Annelie

13 thoughts on “Sommardagar…..

1. Men hallå!!! Det finns nog inte en bok eller film jag INTE sett eller läst som handlar om ubåtar…visst är de helt faschinerande? JAkten på röd oktober är såklart en favorit, både i bokformat och på film. Lustigt, jag trodde verkligen inte att det fanns fler tjejer som gillade ubåtar :)Det låter som ni fick en skaplig dag trots att Lillkillen var så orolig och spänd inför mötet med pappa. Usch ja, det måste vara en obehaglig känsla att gå in och bli visiterad och inlåst, lite klaustrofobiskt.Tänk att den där tvättkorgen svämmar över titt som tätt, undrar var allt kommer ifrån? Hoppas det inte tog hela dagen, utan att ni haft lite tid för annat också. Ha det så mysigt nere på Astrids värld imorgon och ta och skrik ett försenat vårskrik i Ronjas Rövardotters skog för mig också ;)Kram på dig vännen//Lena

2. Men Lena, nog måste det finnas fler "tjejer" som är som oss….?? Jag gillar också Jakten på röd oktober, ja så gott som alla ubåtsfilmer faktiskt. ;))Ja då nog blev det en helt okay dag och som sagt vi visste ju vad det berodde på och hade han inte känt sig trygg här så hade han ju aldrig vågat visa sitt humör, så vi får väl ta det positivt.Jag ska skrika åt dig, fast jag tar nog ett höst skrik, hösten behöver skrikas in den också även om den gärna får vänta ett litet tag till.Kram du fina Lena.

3. Vad roliga dagar Annelie att få resa runt med familjen och uppleva saker! Astrid Lindgren, då blir man som barn på nytt själv. Önskar er en kanonfin dag! Många kramar!

4. Tack Myrra, nu ger vi oss snart iväg till Vimmerby , regnet hänger i luften men det kan ju ändras under resans väg. Vi kommer nog att få det jätte bra. Hoppas du också får en fin helg. Kram Annelie

5. Hallå…….ja me gillar Ubåtar och hade gärna åkt i en! Tänk så många gånger jag gått förbi detta museum men aldrig varit och kollat, en massa andra museum i Gbg däremot!Så känslosamt det måste ha varit för lillkillen att träffa sin pappa, men vad skönt att han mådde gott efter.Ha det nu riktigt fin hos alla Astrids goa ungar i skogar, ladugårdar och Villa Ville Kulla!! Kram goa Annelie och en morgonfin!Maritha

6. Vad mycket ni hinner med att titta på! Ha det riktigt mysigt i Vimmerby, det blir roligt för lillkillen det. Mina yngsta barnbarn var där i förra veckan och hade mycket att berätta när de kom hem! Men Ronjas skog finns HÄR i närheten, så ni får komma hit och skrika (*ler*)! Ha det riktigt gott och var rädda om er ❤ Kram Agneta ❤

7. Men va roligt Maritha, då är vi i alla fall tre….Nästa gång du är är Göteborg får du allt titta in i nåt av alla museum, kanske du kan klättra ner i ubåten också, dom har ljud där nere nu för tiden så man ska få känslan av att båten är igång.Jag ska minsann mysa bland alla Astrids ungar, vi har varit där innan ett par gånger och bara vädret är med oss så vet jag att vi får det bra.Kram vännen

8. Tack Agneta, vi ska nog se till att få det mysigt både idag och i morgon.Ha du skrikit in våren i din Ronjaskog? Det skulle kanske vara något, att träffas en vårdagsmorgon och skrika allt vad vi kan tillsammans.Massor av kramar till dig min fina vän.Kram Annelie

9. Väldans vad mycket citat man lär sig från din blogg! Jag gillar de flesta faktiskt. Och så gillar jag stort att grabben tar större och större kliv till att leka med andra barn och försöka sig på att prata med dom. Såna där ögonblick man liksom smyger bakom hörnet och ler skulle jag kunna tänka mig, ögonblick man skulle vilja spara men inte vill bryta magin i dem… :-)Tänk så många gånger jag har suttit och tjuvlyssnat på lekande barn. Så härligt att höra dem.Hoppas ni får trevliga resor. Sverige är faktiskt fantastiskt. Visst är det härligt att åka utomlands, men sen Tjabolina fick sin neuropati har jag aldrig kunnat åka utomlands, så jag har anpassat mig till Sverige och jag måste säga att det är ett helt otroligt land vi lever i. Det går att hitta nåt vackert och häftigt överallt, bara man kollar sig omkring lite.Stor kram!

10. "Ler" Ja Mib, jag har sett en del Criminal minds på sista tiden och snöat in lite på citat….fast jag har väl egentligen alltid gillat citat och har en hel del böcker med dessa gobitar.Just nu sitter vi vid en stuga vid Astrid Lindgrens värld. Vi har haft sol hela tiden vi varit här och är väldigt nöjda än så länge. Må fint vännen/ Kram Annelie

11. Mysigt att ta sig en liten semester tur synd bara att det inte uppskattades av lill-killen men helt klart förstår man varför. Måste vara många tankar som rör sig…Så gott det ser ut med salladen…Ha det fint !!! Kram Annika

12. Gläm inte heller den tyska serien som gick i slutet av 80 talet som hette "das boot" om jag inte missminner mig..Tanken slår mig vilka fina minnen du ger "er" lilla kille ifrån denna sommar i Sverige med allt ni företar er!! vi skulle också ha besökt Martinman i sommar men fick lov att avboka då Sam inte mådde något vidare då vi var på västkusten.. För det verkar sannerligen vara spännande att vara där!! Nåja, det går flera tåg..Allt gott till dig i sommartider 🙂

13. Hej Mamma Z, Ja vem minns inte das boot, det kanske vore något att söka på och försöka se om…. Synd att inte Sam mådde så bra så att ni kom till Matimamuseet, det är rätt kul faktiskt, men det kanske kan bli ett annat år.Igår och idag har vi vandrat runt i Astrid Lingrens Värld, vi har haft det fint, och R har hunnit med att se lite filmer innan vi åkte iväg, så han kände igen en hel del, Ronja är favoriten. Men visst märker man att han inte vuxit upp med alla dessa underbara figurernaAllt gott till dig med// Kramar