Hemresan

Efter 14 härligt,soliga och varma dagar var det dags att packa ihop och ge oss av hemåt igen.
Vi hade njutit fullt ut varje dag så det kändes helt okay att plocka ihop och ge oss av.

På hemresan åker vi genom Umag,  som ligger ganska nära campingen och vi hade bestämt att vi skulle stanna till där och handla med oss lite mer olivolja och grönsaker på vid torghandeln, för att ha på hemresan.

Vi ställde av husvagnen vid en stor parkering och åkte in i byn och parkera. När vi klev ur bilen kom en traktor och vagn, fullastad med tomater, jag trodde jag såg fel, men så kom det en lastbil som var lika full med tomater den….tre stycken såg vi köra genom byn och in på ett inhängnat område.

Det skulle säkert bli krossade tomater på burk eller något liknande så småningom.
Vi fick gå ner till torget och köpa oss lite tomater i stället, men priset är väldigt lågt och tomaterna underbart goda, så det gjorde vi så gärna, men tänk ändå, tre vagnslaster fulla med röda, söta solmogna tomater…..

När vi handlat det vi skulle kopplade vi på husvagnen och begav oss mot gränsen mellan Kroatien och Slovakien.
Men det var fler som gjorde det samma, så vi  fick stå i en kö som sniglade sig fram i en timma för att komma genom gränsen. Tur att man har AC i bilen och en bra bil som inte börjat koka, när man står i kö i 30 graders värme……

Umag

Nästa stopp blev i Österrike, där var det betydligt svalare när vi kliv ur bilen. Det var lite regn i luften och molnen hängde ganska långt nedanför bergstopparna.

Vi åt gott och väldigt dyrt ( men det var det värt) och övernattade på stället.På berget på andra sidan vägen gick det kor på bete, jag fattar inte hur de kunde gå där så brant som det var. En av dom hade ledar skällan (eller vad det nu heter) på sig och det plingade så gott ut över hela dalen där vi befann oss.
Något annat som fanns där, det var mördar sniglar i massor, det hade jag kanske inte förväntat mig mitt bland alla berg i Österrike.

Frukost vid en rastplats i solsken

Första natten i Tyskland sov vi vid ett stort rastställe där man fick betala 5 Euro för att övernatta, för dom fick man sedan äta i restaurangen och vi hade vakt inom området under natten. Det kändes tryggt. På morgonen lånade vi ( mot betalning såklart) duscharna och gav oss sedan iväg rena och utsövda upp mot Rostock och sista övernattningen på semestern.

Där sov vi , som många andra, på färje området, det fungerade det också, men visst var det en hel del liv, med allt folk, alla lastbilar som skulle med färjor vid olika tidpunkter under natten. Men vi sov rätt gott ändå. På morgonen vid halv sju skulle vi checka in…det höll på att gå galet. Kvinnan som tog emot vår biljett ansåg inte att vi hade betalat tur och retur utan bara betalat ditresan. Hon ville ha pengar för hemresan av oss. Vi pratade lugnt och sansat med henne och talade om för henne att vi  visst hade betalat för hemresan.
Hon gav sig inte,  och inte vi heller så efter en stund  bad  hon oss köra åt sidan. Då sa vi att ok, vi betalar nu, så vi kommer med, så får vi göra upp det senare. Ja då blev hon nöjd och gav oss priset.
men, – Hallå, sa jag, Hur kan resan bli dyrare en vad vår tur o retur biljett kostade ?? Jag pekade och visade och tillslut såg hon faktiskt lite undrande ut,…
Hon tog biljetten igen och sa, – Aaa, sen ringde hon ett telefonsamtal, där någon bekräftade våra uppgifter, hon försökte avbryta den som talade ett flertal gånger med små protester, men tillslut räckte hon över våra biljetter till oss och sa att vi skulle ställa oss i rad 5 , utan minsta lilla förlåt.
Jaja, vi fick ju rätt i allafall och om hon kände sig snopen och inte ville klämma fram ett förlåt, jag hade fel, ja då får det väl vara så då.

Det blåste rejält på hemresan

Vi tog en hytt på färjan och sov bort nån timma, duschade och åt lite mat, läste  och löste korsord. Det är en rätt tråkig färja och man har just inget att göra, men man får göra så gott det går för att fördriva tiden.
Så var vi då i Sverige igen, regnet mötte oss i Helsingborg och följde med oss hela vägen hem.

Ja så var vår semester slut, vi kom hem fredag och på måndag började vi jobba , både jag och Käre Maken. Sen har det gått i racer fart, har knappt haft tid att tänka.
Jobbet, pappa som blev sjuk i TBE och så min kropp som total strejkade med värre värk en vanligt.
Ja för tyvärr så var väl det det enda som var negativt med årets semesterresa. Jag brukar alltid hänga undan klockan och lägga de flesta värktabletterna på hyllan under den varma soliga semestern. Men  så icke i år, jo klockan hängde jag upp, men värktabletterna behövdes precis som i vardagen och när jag började jobba, gick det åt ännu fler, nästan så jag började bli lite mörkrädd.

Men jag tog tag i det, bad min chef om ett rehab möte, som han fixade kvickt som ögat, och på måndag börjar jag på en ny tjänst och på onsdag ska jag till företagshälsovården och har jag tur kommer jag bli 25% sjukskriven, så att jag orkar med att ha ett liv också.

Nu får jag skynda mig att ta tag i den här dagen också, den håller visst på att flyta förbi utan att jag får det gjort som ska göras…mot potatisen och middagslagningen, vi ses och hörs sen.

Kram Annelie

4 thoughts on “Hemresan

1. En underbar semester har ni haft och vilka otroliga vyer ni fått se :o))Det är ett av det finaste med utlandet när man kan handla färska grönsaker som inte legat nånstans och mognat utan fått mogna där de växer!!!Skönt att pappa är pigg och nu ska du förhoppningsvis också bli piggare med ditt nya jobb <3Massa gokramar och en fin på kinden <3Maritha

2. Det låter som en riktig drömresa ni varit på. Jag tänkte på tomaterna att ni j´kunde ha stått på gatan bredvid och chansat att någon ramlade av. Men som du säger de var ju så billiga. De där med djur i slänter kan man ju undra över. man ser samma sak i Norge. Hoppas nu att det löser sig med jobbet så du får en chans till ett drägligt liv. Tyvärr kan man ju aldrig veta. En av mina vänner fick nej med motiveringen att : Vad då alla är väl trötta efter jobbetLycka tillkram

3. Vilka härliga bilder och så mysigt att få se sig om i världen. Synd bara att du har så ont vännen ❤ Hoppas det lugnar ner sig med allt och du kommer att trivas med det nya. Ja dagarna rusar förbi..så fort :-(Ha det bäst och krya på dej !!! Kram Annika

4. Härliga bilder och verkar varit en mysig och intressant resa. Hoppas kroppen kan få lite vila så värken kan bli lindrigare för dig. Lider med dig. Var rädd om dig, kramar Tina